אילו דברים חובה לברר לפני שחותמים על חוזה תיווך?

בין אם אתם קונים או מוכרים בית, תרצו לוודא שהחוזה שלכם הינו בכתב. חוזה תיווך הוא חלק הכרחי כאשר אנו בוחרים בשירותי תיווך לקנייה או מכירת הבית. החוזה נועד להגן הן על הקונה והן על המוכר, ומבטיח שהתהליך יעבור בצורה חלקה. טעות אחת יכולה לעלות הרבה זמן וכסף. אז אילו דברים חובה לברר לפני החתימה?

 

עלות דמי התיווך במכירה

קיימות שלוש שיטות לחישוב דמי התיווך על השירות:

  • השיטה הראשונה והנפוצה בישראל היא שיטת האחוזים – בשוק הדירות דמי התיווך המקובלים הם 2% מכל צד+ מע״מ.
  • השיטה השנייה היא עמלת המינימום שנגבית כאשר מדובר בנכסים בעלי שווי נמוך עד 500,000 בממוצע. במצב כזה, המתווכים יעדיפו לגבות עמלה של 12,000 ₪ בממוצע לעסקה.
  • השיטה השלישית והפחות מקובלת היא סגירה מראש של מחיר העסקה, ובמידה והמתווך יצליח למכור בעלות גבוהה יותר – הוא יקבל את העודף מהעסקה. שיטה זו יכולה לעכב את המכירה מאחר והמתווך עלול לגבות סכום גבוה על מנת לצאת עם עודף גבוה יותר. חשוב לוודא את שיטת העבודה עם סוכנות הנדלן שבחרתם ולהתייעץ עם אתר המקצוענים לנדל״ן בדבר שיטת האחוזים.

 

ממה מושפע אחוז דמי התיווך

אחוז דמי התיווך מושפע מגורמים שונים. בין הגורמים נמנים:

  • מיקום בארץ – מרבית האנשים מעדיפים לגור במרכז ובערים מוכרות ולכן יהיה יותר קל למכור בית בתל אביב. מאחר ויש ביקוש, עמלת התיווך תהיה נמוכה יותר כי הנכס בכל מקרה יימכר.
  • מחיר הבית – ככל שמחיר הדירה גבוה יותר, כך 2% מהעסקה יהיו גבוהים יותר. 2% מתוך 2 מיליון יהיו גבוהים בהרבה מ2%- מתוך שלוש מאות אלף ש"ח. לכן, כאשר סכום העסקה גבוה – אחוזי התיווך ירדו.
  • מוניטין המתווך – לעיתים גם זה פרמטר שמשפיע על אחוזי התיווך שייגבו. ככל שהמתווך מוצלח ונחשב יותר – הוא יגבה מחיר בהתאם.

 

גביית דמי התיווך

במידה וביררתם את כל העלויות לפני כן, והינכם מעוניינים לחתום על חוזה תיווך – מי רשאי לגבות את דמי התיווך? ובכן, על המתווך לגבות את דמי התיווך אך רק אם עמד בשלושה תנאים:

  1. התנאי הראשון הוא רישיון תיווך בתוקף שהמתווך מקבל לאחר שעבר מבחן תיווך ושילם אגרה שנתית.
  2. התנאי השני הוא שהמתווך היה מועיל ומעורב בסגירת העסקה. כלומר, הוא הגורם שתיווך בפועל בין הקונה למוכר. במידה והעסקה נסגרה דרך חבר משותף ולא דרך המתווך – לא בהכרח תצטרכו לשלם את דמי התיווך. לכןֿ, יוסכם על שני הצדדים מראש באילו דרכים ייחשב המתווך כיעיל ובאילו לא.
  3. התנאי השלישי הוא חתימת חוזה בין המתווך ללקוח. כמו בחיים, כל עוד החוזה לא נחתם -המתווך לא יכול לגבות את דמי התיווך.

 

לסיכום

חוזה תיווך הוא מסמך משפטי שיש לנסח אותו בקפידה על מנת להבטיח הגנה על שני הצדדים. על סוכן נדל"ן או מתווך לדעת כיצד לנסח חוזים אלו על מנת להעניק ללקוחות שירות אמין ואיכותי.

חתימה כל חוזה

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
באילו מצבים תזדקקו לנוטריון?

חתימה של נוטריון באה להבטיח מעמד של וודאות ומהימנות לכל מסמך המונח לפתחו. הנוטריון בא לתת גושפנקא מקצועית בדבר אמיתות המסמך וכן הדרישות והתנאים לקיומו

עשיתם תאונה? דעו את זכויותיכם!

מעטים הם האנשים שמכירים בזכויות שמגיעות להם לאחר תאונה. שכן, אין מדובר במידע שמועבר במסגרות הלימודיות השונות. חוסר הידע בנושא הוביל אותנו להעלות את המאמר

משרד עורך דין חדיד - הלד
עו"ד תביעות ביטוח - משרד עורך דין חדיד - הלד

משרד עו"ד  חדיד – הלד מתעסק בדיני תביעת ביטוח או נזיקין ומייצג בהצלחה רבה מאות עובדים ומעסיקים עד למיצוי זכויותיהם. פנו אלינו עוד היום כדי להבטיח טיפול מהיר ויעיל בתביעה שלכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?