כיצד כותבים חוות דעת רפואית לתיק רשלנות רפואית?

חוות דעת רפואית היא מרכיב הכרחי בתיק רשלנות רפואית. כתיבתה מחייב איסוף מידע רפואי וביצוע בדיקה רפואית של התובע לצורך אישוש הטענות. חוות הדעת צריכה לתרגם את הידע הרפואי של המומחה הרפואי לעולם המשפטי. במאמר זה נפרט את חוות דעתנו בנושא

 

מהי רשלנות רפואית ומדוע חייבים חוות דעת?

רשלנות רפואית מתרחשת כאשר איש צוות רפואי העניק טיפול ללא הפגנת זהירות סבירה המצופה ממנו וכתוצאה מכך נגרם למטופל נזק שלא היה נגרם אם הטיפול בו היה שונה. תובע המגיש תביעה על רשלנות רפואית מבקש להוכיח כי נגרם לו נזק כתוצאה ממתן או אי מתן טיפול רפואי.

כדי להוכיח זאת עליו להציג חוות דעת רפואית המאששת את טענת התובע כי נגרם לו נזק גופני או נפשי המצדיק פיצוי כספי. אתרי אינטרנט כמו www.forum-md.co.il מספקים מידע רב על חוות דעת רפואיות ותביעות רשלנות רפואית.

על פי תקנות סדר הדין האזרחי, ביסוס טענה רפואית של תובע מחייבת צירוף חוות דעת מומחה. אי צירופה שוללת מהתובע את אפשרות הוכחת הרשלנות הרפואית הנטענת

 

איסוף המידע הרפואי ובדיקת התובע

מטופל השוקל להגיש תביעת רשלנות רפואית פונה, בדרך כלל, לעורך דין בעל ניסיון, המתמחה בתחום זה. עורך הדין יבקש לראות מסמכים רפואיים אותם יציג לרופא מומחה כדי להבין אם קיימת עילה להגשת התביעה. בהנחה שהתשובה חיובית, תהליך כתיבת חוות הדעת מתחיל באיסוף כל המידע הרפואי הנדרש מהמוסד הרפואי בו טופל.

חוק זכויות החולה מחייב את הצוות הרפואי לתעד בכתב את הטיפול ולכל מטופל שמורה הזכות לקבל העתק מהרשומה הרפואית הכוללת את תיקו הרפואי של התובע, גיליון אשפוז, צילומים, ועוד. כמו כן, המומחה ייפגש עם התובע לצורך תשאול רפואי ובדיקה. הבדיקה נועדה לבחון את הנזק שנגרם לפני שהרופא יעלה את ממצאיו על כתב ויפרט את המגבלות שגורם הנזק שנגרם.

 

כתיבת חוות דעת

תחום הנזיקין וחוות הדעת, שגדל משמעותית במהלך השנים, מצריך התמקצעות והכרת הדרישות של בתי המשפט. כתיבת חוות הדעת משלבת בין המשפטי לרפואי. זהו מסמך רפואי שנכתב עבור בית המשפט ועל המומחה הכותב להכיר גם את החוק בנוסף להתמחותו בתחום הרפואי.

חוות הדעת צריכה להתייחס, בין השאר, להיסטוריה הרפואית של התובע בהקשר של תביעת הנזיקין. לדוגמה: אם התביעה מתמקדת בפגיעה בעמוד השדרה, המומחה יתייחס לשאלה אם לתובע היו בעיות באיבר זה בעבר. כמו כן, המומחה יתייחס לנזק שנגרם וכיצד הוא נגרם, על בסיס המסמכים הרפואיים שהעביר המוסד הרפואי.

מרכיב חשוב נוסף מתייחס לטיפולים ולשיקום הנדרשים עקב הנזק שנגרם. האם זוהי פגיעה זמנית או שהיא תשפיע על התובע עד יום מותו? האם היא תפגע באיכות חייו ועד כמה? כל המרכיבים האלה יפורטו בחוות הדעת.

 

מומחה בתחום הרשלנות

כותב חוות הדעת חייב להיות רופא מומחה המתמחה בתחום בו תכתב חוות דעתו. לדוגמה: פסיכיאטר יעסוק בנזקים נפשיים וקרדיולוג בבעיות לב. למוניטין ולניסיון המומחה יש השפעה על האופן בו יתייחסו לחוות הדעת שלו, שמעמדה המשפטי שווה ערך לעדות.

חוות דעת רפואית

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
באילו מצבים תזדקקו לנוטריון?

חתימה של נוטריון באה להבטיח מעמד של וודאות ומהימנות לכל מסמך המונח לפתחו. הנוטריון בא לתת גושפנקא מקצועית בדבר אמיתות המסמך וכן הדרישות והתנאים לקיומו

עשיתם תאונה? דעו את זכויותיכם!

מעטים הם האנשים שמכירים בזכויות שמגיעות להם לאחר תאונה. שכן, אין מדובר במידע שמועבר במסגרות הלימודיות השונות. חוסר הידע בנושא הוביל אותנו להעלות את המאמר

משרד עורך דין חדיד - הלד
עו"ד תביעות ביטוח - משרד עורך דין חדיד - הלד

משרד עו"ד  חדיד – הלד מתעסק בדיני תביעת ביטוח או נזיקין ומייצג בהצלחה רבה מאות עובדים ומעסיקים עד למיצוי זכויותיהם. פנו אלינו עוד היום כדי להבטיח טיפול מהיר ויעיל בתביעה שלכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?