מהי הזכות לייצוג עצמי בבית משפט?

הליכים משפטיים אינם פשוטים בהכרח ואולי ניתן אף להכריז עליהם כעל מורכבים במרבית המקרים והתיקים. הליך משפטי מתנהל על פי סדרי דין מקובלים שיש להכירם בכדי להתנהל בצורה עצמאית בבית המשפט, גם אם איננו עורכי דין במקצוענו. אולם, מרבית האזרחים אינם מכירים סדרי דין אלה ולכן, נשאלת השאלה, האם בעל דין, על אף שרשאי לייצג את עצמו בבית המשפט, צריך לעשות זאת ולקחת על עצמו את ההימור שישבש את ההליך בשל חוסר ידע ויביא במו ידיו להפסד טכני בתיק? אם תשאלו אנשי מקצוע הם יאמרו לכם בצורה חד משמעית שמדובר פשוט בחוסר אחריות נוראי.

 

הזכות לייצוג עצמי

החוק הישראלי מאפשר לכל אדם לייצג את עצמו בבית המשפט אך לעשות זאת בהתאם לסדרי הדין המקובלים על פי התחום המשפטי בו עוסק התיק, לבית המשפט אין את זכות החלטה בנושא זה והוא איננו יכול לבטל אותה. הבעיה בנושא הייצוג העצמי באה לידי ביטוי בכל הקשור לנהלים הטכניים הנוגעים להגשת הראיות, הגשת כתבי הטענות והגשת הטיעונים בתיק.

במידה ובעל הדין אינו בקיא בסדרי הדין הוא עלול להיות במצב שראיות, טיעונים וטענות יידחו על ידי בית המשפט בשל ליקויים טכניים בהגשתם, דבר שעלול לגרוע משמעותית בסיכוי שלו להציג באופן מלא את עמדותיו בפני בית המשפט. לכן, למרות הזכות לייצוג עצמי רצוי להיעזר בשירות של עורך דין פלילי.

 

האידיאולוגיה שמאחורי הזכות לייצוג עצמי בבית המשפט

מדוע שבעל דין יבקש לעמוד בבית המשפט אל מול התובע בעצמו והרי שלא מסיבות של חוסר משאבים הדבר, שכן המדינה מאפשרת לחסרי יכולת לקבל ייצוג מהסיוע המשפטי. מדוע הרגיש המחוקק צורך לאפשר לאדם לייצג את עצמו בבית המשפט? ראשית, מדובר בזכותו של אדם לבחור בחירה חופשית של העדפותיו.

שנית, יהיה מי שיאמין שהוא יכול לבצע את העבודה טוב יותר מכל אחד אחר מכיוון שהוא הוא נשוא התיק. המחוקק ידע היטב שייצוג עצמי עלול לפגוע בבעל הדין, אך ביקש לתת לו זכות בחירה כחלק מהאידיאולוגיה הדמוקרטית, כשברור לחלוטין שרוב מוחלט של האזרחים יעדיפו להיות מיוצגים על ידי איש מקצוע.

 

מקרים המחייבים המצאות עורך דין

למרות הזכות לייצוג עצמי שקבע המחוקק הוא גם קבע שבמקרים מסוימים לא תעמוד זכות זו לבעל הדין ולהלן המקרים –

  • אדם הסובל מנכות שכלית לא יוכל בשום אופן לייצג את עצמו בבית המשפט.
  • אדם הסובל מבעיה פיזית שעלולה להשפיע על יכולת הביטוי שלו יחויב בסיוע משפטי.
  • קטין לא יוכל בשום אופן ובשום מקרה לייצג את עצמו בבית המשפט.

 

  המלצת בית המשפט

בית המשפט עשוי להמליץ לבעל דין לשכור עורך דין כבר בדיון הראשון שיתקיים בבית המשפט, המלצה כזאת תינתן על ידי בית המשפט במקרים של תיקים בתחום הפלילים, מקרקעין, תעבורה, הוצאה לפועל, דיני עבודה, רשלנות רפואית וקניין רוחני.

 

פסק דין

המחוקק אמנם החליט לתת לכל אזרח את הזכות לייצוג עצמי ואולם, מומלץ בכל מקרה של ניהול תיק שאינו עומד בבית המשפט לתביעות קטנות, לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי שיספק את ידיעותיו לטובת ניהול התיק בצורה טובה ומועילה.

ייצוג עצמי בבית המשפט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
באילו מצבים תזדקקו לנוטריון?

חתימה של נוטריון באה להבטיח מעמד של וודאות ומהימנות לכל מסמך המונח לפתחו. הנוטריון בא לתת גושפנקא מקצועית בדבר אמיתות המסמך וכן הדרישות והתנאים לקיומו

עשיתם תאונה? דעו את זכויותיכם!

מעטים הם האנשים שמכירים בזכויות שמגיעות להם לאחר תאונה. שכן, אין מדובר במידע שמועבר במסגרות הלימודיות השונות. חוסר הידע בנושא הוביל אותנו להעלות את המאמר

משרד עורך דין חדיד - הלד
עו"ד תביעות ביטוח - משרד עורך דין חדיד - הלד

משרד עו"ד  חדיד – הלד מתעסק בדיני תביעת ביטוח או נזיקין ומייצג בהצלחה רבה מאות עובדים ומעסיקים עד למיצוי זכויותיהם. פנו אלינו עוד היום כדי להבטיח טיפול מהיר ויעיל בתביעה שלכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?