בחירת בורר נכון להליך בוררות עסקית

הבוררות הפכה לאמצעי נפוץ ליישוב סכסוכים עסקיים. הבוררות מספקת הליך חלופי אטרקטיבי לבתי המשפט ומציגה מנגנון יעיל ומקצועי ליישוב סכסוכים. בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר בבוררות ככלי ליישוב סכסוכים בתחומי המסחר, ההשקעות ומיזמים עסקיים משותפים. זוהי מגמה חיובית, אך היא מחייבת מודעות לחשיבות בחירת הבורר הנכון לצורך קיום הליך בוררות מועיל והוגן. 

 

הליך בחירת הבוררים

אחד הגורמים הקריטיים להצלחת הליך הבוררות הוא הבורר שנבחר לדון בסכסוך. על הצדדים לפעול בתום לב כדי לבחור בוררים בעלי יושרה מקצועית, אשר יוכלו לנהל החקירות הרלוונטיות ולקבל החלטה הוגנת ומאזנת. על הבורר להיות בעל ידע מעמיק בתחום בו הוא מכריע, ויכולת לשקול את כל האינטרסים והשיקולים על מנת להגיע לפתרון הוגן ויעיל.

בחירת הבוררים יכולה להיעשות על ידי הצדדים עצמם או על ידי רשות מוסכמת. במקרים של אי הסכמה, בית המשפט הוא שקובע את הרכב הבוררות. חשוב שהצדדים יסכימו מראש על הרכב הבוררות ועל הכללים לפיו יתנהל ההליך, כדי למנוע עיכובים ומחלוקות נוספות בעתיד.

 

ניסיון ומיומנות מקצועיים

הקריטריון המכריע בבחירת בורר ומגשר מלצר חנן הוא ניסיונו ומיומנותו המקצועית בתחום הסכסוך. לדוגמה, במחלוקות בין בעלי עסקים הנוגעות להפרת חוזה או להפרות קניין רוחני, יש לבחור בורר שהינו בעל ניסיון וידע בדיני חוזים ובדיני קניין רוחני. בסכסוכים בין בעלי מניות, יש לבחור בורר בעל ניסיון בתחום המשפט המסחרי. חיוני כי הבוררים יהיו מסוגלים להבין לעומק את הנושאים המקצועיים הנידונים במחלוקת. במקרים מסוימים, עדיף לבחור פאנל של בוררים בעלי מומחיות בתחומים שונים הרלוונטיים לסכסוך. לדוגמה, בסכסוך בנושא בנייה – מהנדס בניין, וכן יועצים משפטיים וכלכליים.

 

ניטראליות הוגנות ועצמאות

מאפיין חיוני נוסף הוא יכולתם של הבוררים לפעול באופן הגון, עצמאי וניטראלי, מה שנקרא במערכת המשפטית "אופי שיפוטי". על הבוררים להיות חופשיים מניגודי עניינים ומקשרים מוקדמים למי מהצדדים. כמו כן עליהם להפגין אי-תלות בצדדים או בתוצאות ההליך. בורר שהוא בעל מניות, נושא משרה או בן משפחה של אחד הצדדים, ייתפס כבעל עניין ופסול מלשמש כבורר. קיום קשרים כלכליים או אישיים קודמים עם אחד הצדדים עלול גם הוא לעורר חשש למשוא פנים ולפגוע באמון של הצדדים בתוצאות ההליך.

 

מיומנויות בין – אישיות 

מעבר לכישורים מקצועיים, חשוב כי הבוררים יהיו בעלי מיומנויות בין-אישיות גבוהות. על הבורר להפגין סבלנות ויכולת הקשבה לשני הצדדים, לנהל דיונים באופן הוגן ומכבד, ולעודד שיתוף פעולה במקום עימות. כישורי תקשורת וגישור הם חיוניים על מנת שהבוררים יובילו את הצדדים לפייסנות ולהסכמות.

 

מוניטין ואמון הציבור  

ניסיון ומיומנות הם הכרחיים, אך שמו הטוב של הבורר ואמון הציבור בו הם גם שיקולים חשובים. בורר עם מוניטין של יושר והגינות יקנה אמון רב יותר בקרב הצדדים, ויגביר את הסיכוי כי הם יקבלו את החלטותיו. לעומת זאת, בורר שדבק בו מוניטין של אדם המנהל הליך בלתי הוגן, יפגע בסיכוי ליישוב מוצלח של הסכסוך.  חשוב לבדוק גם המלצות של עורכי דין וגופים עסקיים על הבורר, ומידע על התנהלותו בהליכי בוררות קודמים. ניסיון עבר חיובי יותר מבטיח יכולת של הבורר לנהל הליך הוגן ויעיל גם במקרה הנוכחי.

בחירת הבוררים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
באילו מצבים תזדקקו לנוטריון?

חתימה של נוטריון באה להבטיח מעמד של וודאות ומהימנות לכל מסמך המונח לפתחו. הנוטריון בא לתת גושפנקא מקצועית בדבר אמיתות המסמך וכן הדרישות והתנאים לקיומו

עשיתם תאונה? דעו את זכויותיכם!

מעטים הם האנשים שמכירים בזכויות שמגיעות להם לאחר תאונה. שכן, אין מדובר במידע שמועבר במסגרות הלימודיות השונות. חוסר הידע בנושא הוביל אותנו להעלות את המאמר

משרד עורך דין חדיד - הלד
עו"ד תביעות ביטוח - משרד עורך דין חדיד - הלד

משרד עו"ד  חדיד – הלד מתעסק בדיני תביעת ביטוח או נזיקין ומייצג בהצלחה רבה מאות עובדים ומעסיקים עד למיצוי זכויותיהם. פנו אלינו עוד היום כדי להבטיח טיפול מהיר ויעיל בתביעה שלכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?